пʼятниця, 10 лютого 2017 р.

Зарубіжна література 9 кл Байрон "Поема Мазепа"






Тема: Дж. Г. Байрон. Поема «Мазепа», її історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи.
Мета: допомогти учням зрозуміти текст поеми Дж. Байрона «Мазепа», з’ясувати ознаки
історизму та романтизму у творі; розкритириси романтичного героя в образі Мазепи; розвивати навички групової роботи, дослідницької роботи, художнього читання, логічного мислення,
переказу; виховувати зацікавленість до історичного минулогосвоє їкраїни.
Обладнання: портрет Мазепи; репродукції картин, мультимедійна презентація, відеофільм «Обличчя української історії»


Тип уроку: урок-дослідження


Міжпредметні зв’язки: історія України, , образотворче мистецтво.


Випереджувальні завдання: підготувати презентації «Інтерпретація образу Мазепи в художньому мистецтві», «Історія створення поеми Дж.Байрона «Мазепа»».


Очікувані результати: учні мають зрозуміти зміст поеми Дж.Байрона; пояснювати особливості поеми як жанру, виявити притаманні риси романтичного героя літературному образу Мазепи;


Хіба ж ту долю нам збагнуть?


Дж.Байрон „ Мазепа”


І. Мотивація навчальної діяльностіучнів.


Я хочу познайомити вас з поезією, взятою із сайту «Клуб поезії»


Вчитель. Одне життя, єдиний подих,


І доля в нас на двох одна.


Кохання, ніби сонце, сходить


І нас окрилює сповна.






Несе подалі десь у хмари,


Туди, де мрії наші сплять.


Згорять в світанку давні чвари,


Нові бажання знов гримлять.






Люблю постійно і невпинно,


Кохаю більше за життя.


До тебе прагну щохвилинно –


В моє минуле й майбуття…






Діти, для якого літературного напряму головним є зображення почуттів ліричного героя: закоханості, страждання, переживань, замріяності? Твори якої епохи ми продовжуємо вивчати? А який він, романтичний твір?


1. Слово вчителя.


У світовій історії є постаті, які привертають увагу письменників, художників, композиторів різних країн світу.Одним з таких людей є Іван Мазепа. Надзвичайна зацікавленість ним з боку істориків та митців світової культури пояснюється складністю та неординарністю його як особистості.Митців манила пов’язана з його особистістю легенда, в якій зображено його як романтичного героя любовних пригод. Мазепа в західному світі – постать любовного героя Вольтера або Байрона, а не історична особистість, ім’я Мазепи було досить популярним, завдяки низці міфам, легендам і переказам. Хто ж він такий – Іван Мазепа?





2. Перегляд відеофільму про Мазепу із серії «Обличчя української історії»


Вчитель. Можливо тому, що Мазепа був чудовим оратором і вміло володів ситуацією при спілкуванні з іншими, а можливо він дійсно був незрівнянної вроди, але так чи інакше європейські історики і письменники змальовували його як легендарного героя. Красива історія була підхоплена поетами, художниками і композиторами. Мазепі митці присвятили 186 гравюр, 42 картини, 22 музичні композиції, 17 літературних творів, 6 скульптур.


3. Дослідницька робота групи «Літературознавці» «Історія створення поеми Дж.Байрона «Мазепа».


Презентація «Образ Мазепи у світовій літературі»


Дж.Байрон звернувся до образу Мазепи одним із перших. І самевін привернув увагуєвропейців до цієїсуперечливоїособистості. Не дивно, що Байрон, народжений за рік до французькоїреволюції, віддавсвоєжиття за свободу Греції, зацікавився долею українськогогетьмана. Поему «Мазепа» Байрон написав під час перебування в Італії (в Венеції та Равенні) 1818 року.


1. Постать Мазепи, цього неординарного українця, цікавила багатьох митців/ Одним з перших образ Мазепи увічнив у слові французький просвітитель , енциклопедист, письменник Вольтер у своїй „ Історії Карла ХІІ” у 1731р.Відомо, що описуючи пригоди молодого Мазепи, автор скористався мемуарами польського шляхтича Яна Пасcека- заклятого ворога Мазепи, який мав письменницький хист і вигадав досить цікаву легенду про молодого Мазепу і про його перебування при дворі польського короля Яна Казиміра. Вольтер писав: „ В молоді роки у нього був роман з дружиною одного польського шляхтича. Чоловік його коханої , дізнавшись про це, звелів прив”язати Мазепу до спини дикого коня і відпустити його на волю. Кінь був з України, він побіг туди назад, приволікши з собою Мазепу, напівмертвого від утоми й голоду. Йому дали притулок місцеві селяни...”Вольтер писав про Мазепу: „Це був чоловік хоробрий, запобігливий, невтомний робітник, не дивлячись на свою старість. ...він приніс королю надію підтримки своїм розумом... без його допомоги вся армія загинула б з голоду та бід..при цих обставинах цар запропонував Мазепі повернутись до нього, але той залишився вірним своєму новому союзнику...”.”Вольтерівський Мазепа хоробрий, розумний, невтомний, енергійний, людина слова, тверезо мислить. Його люблять, ним захоплюються. Саме з цього твору Байрон запозичив цю легенду як основу


свого твору


2.Найгрунтовніша книга про Мазепу-„ Мазепа. Життя й пориви великого гетьмана.” Автори Ілько Борщак і РенеМартель. Ілько Борщак – наш земляк , він народився в Херсоні, навчався в Одеському університеті, жив і помер у Франції. Книгу видано у 1933р, а перевидано у 1991р. В ній стверджується, що Мазепа мав смертного ворога- Яна Пасека, який і вигадав легенду про помсту Мазепі польського шляхтича за стосунки з його дружиною. Автори переконливо доводять, що такого не було, що це плід фантазії Песека. Проте історію цю підхопили митці світу як загадкову, неординарну.


3.Відомий французький письменник В.Гюго теж звернувся до даного


сюжету в своїй поемі „ Мазепа”. В. Гюго написав свою поему під впливом поеми Байрона,


але у поемі Гюго переважає живописний елемент, який витісняє ліричний. У поемі домінує стихія барв і світла, пластичних образів і форм. Локальні ознаки українського ландшафту й «сліди історії», які зустрічаються у Байрона, в ній зникають. Образ Мазепи остаточно втрачає риси конкретної особи, відбувається перетворення образу історичного діяча в міфопоетичний символ.


4. Польський романтик І половини ХІХ ст.. . поет і драматург Юліус Словацький належав до так званої „ української групи поетів”, народився на Україні в м. Кремінці. Захоплювався Пушкіним, Байроном. За участь в національно-визвольному русі змушений був емігрувати, жив у Франції. Італії , Швеції. Помер в Парижі. Але похований у Краківському замку поряд з могилою А.МіцкевичаЮ. Словацький написав трагедію „ Мазепа”, сюжет якої був навіяний поемою Байрона Його герой, шляхетний, хоч дещо необачний, був утягнений у похмуру драму, в якій рушійними силами є боягузтво короля, злочинна любов Збігнєва та сліпа ненависть воєводи. Честь не дозволяє Мазепі, який не був сам закоханий, а став свідком кохання, розкрити всі обставини «забороненого кохання», що наражає його на жорстоку помсту магната. У кульмінаційній сцені його за розпорядженням ревнивого воєводи замуровують заживо в глухій кімнаті, але й перед лицем жахливої смерті він не видає таємниці нещасних закоханих, яким щиро співчуває. В останню мить його за наказом короля розмуровують і напівмертвого виносять із могили


5. Поетичну мазепіану поповнила і поема В Сосюри „ Мазепа”, яка була закінчена у 1960 р.. Сосюра синтезує всі літературні спроби змалювати гетьмана. Він в нього виступає в кількох амплуа: королівський паж, поет, Дон-Жуан. Є в його поемі і епізод про те, як М. прив”язали до спини дикого коня.. Звичайно, цей сюжет перегукується з відомим романтичним сюжетом.В. Сосюра створює цілком оригінальний художній твір,задум якого полягає в тому, щоб реабілітувати видатного українського гетьмана, відтак — неупереджено поглянути на одну з трагічних сторінок історії України та її народу. Поет не ідеалізує Мазепу, а прагне розкрити психологію героя, його внутрішній світ, найперше закцентувавши увагу на такій рисі, як патріотизм:


Я серцем хочу показать


Страшну трагедію Мазепи,


І в ній в той час страшний незгоди


Трагедію мого народу


6.Відома поема С. Руданського «Мазепа, гетьман український»У поемідержавницькіустремліннягетьманапереплітаються з йогоособистимжиттям, зокремаізвзаєминами з дочкою В. Кочубея Мотрею, щоробитьтвірмасштабнимхудожнім полотном з вельми розгалуженим і загостреним сюжетом, в якомунаявніісторичні, політичні, соціальні, побутові, романтичні, романічні, криваві й трагічніситуації, картини та епізоди.Упоемі С. Руданський створив оригінальний, поетичнодостовірний образ головного персонажа, показавши, щодержавнийдіяч, якийвідстоюєнезалежністьсвоєїБатьківщини, не може бути ворогом і зрадникомсвого народу.


7.Поема О.Пушкіна «Полтава» є полемікою з Байроном і Рилєєвим, з якими її автор різко розійшовся в трактуванні постаті Мазепи. Автор використовує у своїй поемі чорні фарби і різкі звинувачення. Бунтівний гетьман постає в його поемі як утілення всіх можливих пороків. Пушкін наділяє його демонічними рисами: у нього немає довірливих взаємин з людьми, він самотній, постійно плекає підступні плани й повсюди сіє зло. навіть природа його не приймає та осуджує.


ВчительА давайте поміркуємо, чому Байрона зацікавила саме ця історія про Мазепу. Згадайте біографію Байрона. Можливо можна провести якусь паралель між долями Байрона і Мазепи. Ми з вами досліджуємо не історичну постать, а літературного героя.Чого ж більше в поемі: історичної чи міфологічної основи? Давайте згадаємо зміст твору.


4. Група учнів «Актори» Творчийпереказ тексту.


5. Група «Мистецтвознавці» Презентація «Інтерпретація образу Мазепи в художньому мистецтві»,


6. Інтерактивна вправа « Ротаційні трійки».


Довести, що твір Дж. Байрона «Мазепа» - це романтична поема і Мазепа – це тип романтичного героя


( Робота з картками)Додаток 1


1. Для літератури романтизму характернепочуттяісторизму, зацікавленняособливостями «місцевого колориту» та національного духу.


2. Для романтичного твору характерне використання легенди, що була таємничою, ефектною, небуденною.


3. Сюжетна ситуація, закладена в основу любовноїісторіїМазепи, - типова для творівромантиків. Герой кохаєжінку, яка належитьдеспотичномучоловікові


4. Головним гаслом романтиків є звеличення сильних почуттів, переживань головного героя. Романтики вірили у магічну, чарівну силу кохання, яке в них завжди порівнювалося зі стражданнями. Головним предметом дослідження Байрона є почуття і страждання Мазепи


5. Риси романтичного героя -«незвичайний герой в незвичайних обставинах», бунтар, «шляхетний злочинець», волелюбний, сильний, мужній. Це страдницький герой, він є титанічною особистістю – переможеною, але не зломленою. Сильний,має власну гідність, відважний, рішучий,самотній, пристрасний ,вірний ідеалам,волелюбний незалежний, величний, фізично сильний, самотній у своїх переживаннях, гордий, волелюбна натура


6. Для романтичних творів характерним є символи. . В поемі Байрона присутні образи-символи: долі, сонця, дикого коня, степ, дика природа.


7.Виконання тестових завдань Додаток 3


8. Дослідницька робота в групах.


.Завдання для груп № 1.Визначити, які символи використовує автор.


1..Велике значення має символ долі, яка переслідує всіх героїв. Доля відвертається від шведів під Полтавою, від короля Карла ХІІ, прирікши його на втечу, доля звела Мазепу з Терезою, подарувавши йому сильне кохання, але й розлучила їх, доля врятувала його, принісши в Україну, й зробила Мазепу гетьманом. На думку Байрона як романтика, доля, фатум має великий вплив на людину. Поет розмірковує, чи може людина протистояти долі, чи здатна це зробити? Відповідь на це питання автор дає, змальовуючи образ Мазепи.


2. Символічний образ сонця постійно присутній в поемі , воно супроводжує нашого героя – то піднімається, то заходить. Воно символізує життя, яке поступово покидало то поверталось до нашого героя


3. В поемі особливо вирізняється образ коня. Як відомо, у романтичних творах кінь є символом вдачі, людської долі. Тому стає зрозуміло, чому Карл ХІІ втрачає коня ( доля відвернулася від нього), а Мазепа зберіг свого коня (доля до нього прихильна). Образ дикого коня , що ніс Мазепу через ліси й степи з Польщі в Україну, це і символ нестримної пристрасті майбутнього гетьмана, і фатальної долі, і втілення смерті, і символ непохитної волі., яка приведе Мазепу до гетьманства. Невпинний біг коня створює надзвичайний динамізм поеми.


4.. З образом дикого коня нерозривно пов’язаний і образ України, яка постає вільною країною, що повинна рухатися у майбутнє. Автор пише, що це „ дика країна”, у якій „ дикі степи”,” дикий праліс”,” дика площіна”. У поемі створюється емоційний, романтичний образ України, що є вільною, але ще не освоєною землею. Картини пейзажів змальовують „ дику природу”, зображення якої теж має символічне значення. Бурхливі потоки, потужні хвилі, сильні вітри уособлюють пристрасті, що охопили самого героя.


Вороння символізує смерть. Степ - вільнолюбивий дух Мазепи. Буйний чагарник, ліс – перепони на життєвому шляху героя. Вечірній холод, морок, тьма, ридання вітру, похмуре небо підсилюють страждання Мазепи. Ранок, біла мла, схід сонця є символами надії.


Вчитель. Відома українська дослідниця С.Павличко писала: „ Образ України в поемі складається з деталей портрета й натури самого гетьмана, з романтичних картин природи і навіть з образу дикого , необ”їждженого коня, який приніс Мазепу на Україну, діставшись своєї землі , почувши іржання рідних табунів, падає мертвим».


Завдання №2 Які художні засоби для відтворення образу використовує автор. Додаток 2


Психологічнеспостереження за образом Мазепи.


VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання.


Заключне слово вчителя. Складіть двовірш про свої емоції на сьогоднішньому уроці


СуперечливаособистістьІванаМазепи стала не лише, так бимовити, найромантичнішою, а й справді культовою в європейськійкультурі та мистецтві. І закінчити нашу бесідухотілося б цитатою з праціфранцузькогоісторіографа М. де Вогює: «Історія не дала йомукорони, як він того бажав. Протепоезіяобдарувалайого, без йоговідома, королівством, набагатокращим, аніжті, якімаєполітика… Його супротивники ненавиділийого, протежінкийого любили, церква прокляла його, але поетийогооспівали».


Домашнє завдання. Підготуватися до уроку позакласного читання. Уривки з творів Сосюри, Гюго,С.Руданського про Мазепу ( на вибір учня)






Додаток 1


Картка






Доведіть , що твір Дж. Байрона «Мазепа» - це романтична поема і Мазепа – це тип романтичного героя


1. Чому твір Байрона – ліро-епічний ?


2. Зображення внутрішнього світу людини………


3. Тісний зв’язок з фольклором:…….


4. Незвичайна любовна історія………


5. Головним предметом дослідження є не розум людини, а……..


6. Виберіть, які риси притаманні ліричному герою: життєрадісний, самотній у своїх переживаннях, несерйозний, рішучий, фізично слабкий,має власну гідність,сильний, відважний,легковажний, пристрасний,волелюбний, незалежний


7. Які символи використані у творі?






Додаток 2









( про коня)


Аджеоцейкупратийкінь


Бувневловимий, начетінь,


Неначеблискавкагарячий,


Протепокірливий, терплячий,


І ніс вождя у далечінь,


Як справжнійкінь, татарськийкінь!


Він знав господаревуріч


І лишпочує тихий клич —


Крізьнатовп, силу, тисячі,


Було то вдень, а чивночі,


Від заходу і до світання


До ньоголинув без вагання


І зупинявся на постій,


Неначе олень молодий.


у ньогокрок

Швидкий, мовспалахи думок, —


І кожнийрух, який я міг
Зробити, щобмійбільпом'як,
Будив у ньомупереляк.


Так мчавсякіньмій без пуття,

Непогамовний, мов дитя,

Розпещене і неслухняне,

Яке то в плач, то знову стане

Покірне, тихе, то у сміх,






( про Мазепу )


А втім, як бачите, літа

Не вигнулимого хребта,

Не зменшили і не змінили

Відваги, розуму і сили.


Повітря, начекрижане,

Страшенно мучило мене.


Моя оцябунтарська кров,


Коли вона хвилюєзнов


І серцезмученемоє
Зновхвилюватись почало,


Терпіннядовгебезкінця
Приборкуєлюдськісерця.


Я сам бувіншийчоловік,
Нестримний, як гірськийпотік —


Бувнеспроможений — і вкупі


Вмираючи, лежав я на живому трупі


( про Терезу)


В її очах бувцілийсхід.


Великий Азіїсусід —


Туреччина, як час пройшов,


Перемішалапольську кров.


Терезиазіатськіочі


Були чорнішцієїночі.


Але у їхнійглибині


Яскрілисвітланеземні,


Як сяйвосхідньоїзорі,


Як проблискмісяцявгорі,


Як перша райдугавесни:


Широкі, темні і незмінні —


Були вологимивони,


Мовтанули в своїмпромінні.


Напів огонь, напівпітьма,


Усілюбов, любов сама.


Як усвятої на стовпі,


Що погляди своїсліпі


Скеровує в небесну твердь,


Неначеїй солодка смерть.


Їїзадуманечоло,


Як літнє озеро було,


Означити думки неждані,
Що в серце б'ють, і не спроста
Свідомість дивна вироста,
Подібна чудові навкруг,
Яке палаючий ланцюг
Сердець закоханих єднає


Слова несміливі, слабі

За хвилюв'янули. —


Найпершевразило мене,

Тіочічорні і печальні






(природа)


А де ступнутьлихікопита,

Квітуча зелень кров'ювкрита.

Погнало хмарамизгори,

Стогналижалібновітри —


Без меж великий, дикий ліс
Зеленим листям; кожен з них

Буяв, пишався, молодів,

Та в час осінніхвечорів

Життєвубарву тратив знов.


У нічхолодну і глуху


Хиталось небо, як петля,

І розступилася земля,


Розлогарічкитечія,

Звиваючись, немовзмія,

Неслась далеко до небес,


туман долин
Так важко відкотився згодом
Перед високим сонцесходом,
Що поскидав зірниці ниць,
Забравши блиск їх колісниць,
І з трону виповнив пітьму


Зпустельногонімогосвіту,

Щооточав нас без привіту.





Додаток 3


Тести






.1.Працюючи над створенням поеми Байрон користувався такими творами


а) «Іван Мазепа» Й. Фріча


б) «Полтава» О.Пушкіна


в) «Історія Карла ХІІ» Вольтера


2. Який епізод із життя Мазепи покладено в основу поеми:


а)перехід Мазепи до Карла ХІІ


б) кохання Мазепи до дружини польського пана


в)розбудова української державності


3. Що символізує дикий кінь в поемі?


а) образ України б) образ свободи в) образ Мазепи


4. До якого жанру відноситься твір «Мазепа»?


а) легенда


б) ліро-епічна поема


в) роман у віршах


5. Риси байронічного героя:


а) життєрадісний, легковажний


б)волелюбний, гордий, притрасний


в) фізично слабкий, відсутня ціль у житті


6. Від кого ведеться розповідь у творі:


а) автора б) Мазепи в)Карла ХІІ


7. Що гетьман насамперед зробив під час привалу:


а) оглянув зброю; б) доглянув коня; в) розпочав трапезу?


8. Чому герой так прагнув списа, меча, щоб:


а) поборотися з вовками;


б) помститися кривдникам;


в) порозтинати пута?


9. Від чого Мазепа опритомнів:


а) від колючого терну;


б) від завивання вовків;


в) від холоду хвилі?


10. Що зупинило табун диких коней, який мчав на вмираючу людину :


а) запах крові;


б) людський погляд;


в) кволий голос?


11. Хто врятував Мазепу:


а) козаки; б) кочовики; в) поляки?


12. Чим закінчується поема:


а) Карл подякував Мазепі за цікаву розповідь;


б) король попросив розказати ще одну історію;


в) король уже з годину спав?