Розум дитини—не посудина, яку слід
заповнити, а смолоскип, який слід запалити.
Плутарх
Повноцінними є тільки ті знання, які
дитина здобула власною активністю.
Йоганн Песталоцці
Модернізація навчально-виховного процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, спроможної повноцінно реалізуватись в житті. Одним із кроків підвищення ефективності сучасного уроку є впровадження разом із традиційними методами навчання інтерактивних технологій навчання. Ефективними вважають уроки зарубіжної літератури з використання інтерактивних технологій навчання, які активізують процес особистісно-зорієнтованого навчання й унеможливлюють домінування одного учасника навчального процесу над іншим.
Уроки зарубіжної літератури, як інтегровані заняття, передусім, допомагають систематизувати та закріпити знання учнів з важливих тем мовної, соціокультурної та діяльності змістових ліній літературного компонента на прикладі дослідження літературного твору.
Уроки зарубіжної літератури – це напружена, науково організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учителем, яка розвиває творчі здібності учнів; сприяє здобуванню знань учнями самостійною роботою думки; диференціює та індивідуалізує процес навчання; стимулює роботу з додатковою літературою; розвиває аналітичне мислення, вміння робити узагальнення; формує в учнів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності.
Сьогодні педагогіка співробітництва найбільш відповідає принципам гуманізації та демократизації освіти, активізації пізнавальної діяльності, забезпечує партнерську діяльність вчителя і учнів, спрямовану на розв’язання системи суспільно та особистісно найважливіших навчальних і життєвих проблем. При такому підході учень є співавтором уроку, основна ж стратегія вчителя полягає у виявленні його індивідуальних здібностей і нахилів та створення сприятливих умов для подальшого їх розвитку.
У досягненні цієї мети мені допомагає впровадження інтерактивних технологій навчання.
Термін «інтерактивна педагогіка» відносно новий, його ввів 1975 року німецький дослідник Ганс Фрінц. Лінгвістичне тлумачення слова, представлене в іншомовних словниках, свідчить, що поняття «інтерактивність» прийшло до нас з англійської мови «inter»– взаємо-, act – діяти, отже можна пояснити як взаємодію учнів, перебування їх у режимі бесіди, діалогу, спільної дії. Інтерактивним є метод, у якому той, хто навчається, є учасником, який щось здійснює, говорить, управляє, моделює, пише, малює тощо, тобто не виступає слухачем, спостерігачем, а бере активну участь у тому, що відбувається, власноруч створюючи це.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблеми на основі аналізу обставин і відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Важливим аспектом інтерактивного навчання є почуття групової належності, що дає слабким, невпевненим у собі учням змогу почувати себе безпечно, вселяє впевненість у можливості подолання труднощів. Коли діти навчаються разом, вони відчувають суттєву емоційну та інтелектуальну підтримку, яка дає можливість вийти далеко за рамки їхнього нинішнього рівня знань і вмінь.
Прийоми, які використовую на інтерактивних уроках, дозволяють подолати індивідуалістську тенденцію до нездорової конкуренції у класних колективах, коли один учень може досягти поставленої мети при умові, що його однокласники зазнають невдачі. Внаслідок учні або ретельно працюють, щоби перемогти інших, або відступають, оскільки не впевнені у своїх силах. У такій ситуації діти розуміють, що їхні успіхи жодною мірою не залежать від діяльності товаришів, отже зосереджуються винятково на персональному успіху або невдачі.
Під час інтерактивного уроку відбувається співпраця - спільна діяльність для досягнення загальних цілей, коли учні починають розуміти: вони можуть досягти своїх особистих цілей тільки за умови, що їхні товариші з групи також досягнуть успіху. Успіх кожного - це успіх групи.
Впровадження інтерактивних технологій потребує від мене розуміння суті даної моделі навчання, уміння старанно планувати свою роботу, значної кількості часу, особливо на початкових етапах. Поступово вводжу елементи інтерактивних технологій на окремих уроках, починаючи з найпростіших - робота в малих групах, парах, трійках, «мозковий штурм», «мікрофон» тощо.
Змістом такого уроку є програмовий матеріал. Мета - реалізація навчальних цілей, загальний розвиток учня, надання кожному з них оптимальної можливості в особистісному становленні й розвитку, розширення можливостей самовизначення. Результат--створення дидактичних умов для ситуації успіху дитини у процесі навчальної діяльності, збагачення її мотиваційної, інтелектуальної та інших сфер.
Застосовую алгоритм роботи вчителя при проведенні інтерактивного уроку:
визначення доцільності використання інтерактивних прийомів саме на цьому уроці;
ретельний відбір та аналіз навчального матеріалу, у тому числі й додаткового (тести, приклади, ситуації, завдання для груп тощо);
планування уроку - етапи, хронометраж, орієнтовний поділ на групи, ролі учасників, запитання та можливі відповіді;
вироблення критеріїв оцінювання ефективності роботи груп, заняття;
мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації, наведення цікавих фактів тощо;
забезпечення розуміння учнями змісту їхньої діяльності та формування очікуваних результатів під час оголошення, представлення теми;
надання учням необхідної інформації для виконання практичних завдань за мінімально короткий час;
забезпечення засвоєння навчального матеріалу учнями шляхом інтерактивної вправи (на вибір учителя);
рефлексія (підбиття підсумків) у різних формах - індивідуальна робота, робота в парах, групах, дискусія, у вигляді малюнків, схем, графіків тощо.
Орієнтовний розподіл часу між етапами інтерактивного уроку:
· мотивація - 5 %;
· оголошення теми - 5 %;
· інформування учнів - 10-15 %;
· інтерактивна вправа - 50-60 %;
· рефлексія - 15-20 %.
В своїй роботі намагаюсь застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б проектували креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, не пересічність, наявність власної точки зору.
Інтерактивні технології відіграють важливу роль у сучасній освіті. їх перевага в тому, що учні засвоюють всі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, оцінка), в класах збільшується кількість учнів, які свідомо засвоюють навчальний матеріал. Учні займають активну позицію в засвоєнні знань, зростає їхній інтерес в отриманні знань. Значно підвищується особистісна роль вчителя - він виступає як лідер, організатор. Але треба зазначити, що проектування і проведення уроку за інтерактивними технологіями потребують, перш за все, компетентності в цих Технологіях учителя, його вміння переглянути і перебудувати свою роботу з учнями. Аналогічно за певних умов проводяться й інші інтерактивні вправи.
Провідні методистивизначили умовну робочу класифікацію цих технологій за формами навчання (моделями), у яких реалізуються інтерактивні технології. Вони розподіляють їх на чотири групи залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:
· інтерактивні технології кооперативного навчання;
· інтерактивні технології колективно-групового навчання;
· технології ситуативного моделювання;
· технології опрацювання дискусійних питань.
Інтерактивні технології кооперативного навчання
Досліджували групові форми навчання французькі вчені – педагоги К.Гарсіа, С.Френе, польський вчений В.Окунь. У вітчизняній педагогіці значний внесок зробили І.Чередов, В.Дяченко. В методиці ця педагогічна ідея відома як метод Рівна, або талгенізм (талант + геній). Метод Рівна є методом взаємо навчання учнів, який забезпечує швидкий, ефективний результат.
Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь та навичок. Це може відбуватися віддразу ж після викладу вчителем нового навчального матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку.
Використовую парну форму навчання, коли учні виконують деяку частину роботи разом:
· «Літературний футбол» (учні готують питання, тести за змістом твору І рівня, а потім взаємо перевіряють);
· готують питання до інших учнів;
· разом обговорюють відповідь на запитання вчителя (в програмі «Читання та письмо для розвитку критичного мислення» такий вид діяльності називається «методом взаємних запитань» і надає можливість учням бути в ролі вчителя, а при читання керувати цим процесом).
Наприклад, на етапі закріплення, узагальнення і застосування знань учні створюють короткочасний міні-проект «Життєвий щит Робінзона Крузо», в якому дають характеристику герою (до того, як він потрапив на безлюдний острів, а в другій половині щита описують, яким він став, проживши 28 років на цьому острові).
При оформленні роботи діти можуть використовувати малюнки, символи. Свої роботи учні обов’язково захищають перед класом.
Коли 2 – 3 пари завершать захист, інші учні методом «Прес» оцінюють роботи (змістовність, оригінальність, сам захист).
Ця технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання учнів в роботі у малих групах. Її можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети. За умов парної роботи всі діти в класі отримують рідкісну за традиційним навчанням можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію.
Ефективною є робота в малих групах (4-6 учнів). Перед навчанням повторюємо одну спільну мету:Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх. (Генрі Форд)
Практикую випереджувальні завдання в групах у 7 класі до теми «Широка панорама життя середньовічної Англії в романі В.Скотта «Айвенго». Групи готують: презентації «Лицарських ордени Середньовіччя», «Зброя лицарів», «Одяг Середньовіччя»; художникам – захист герба середньовічного феодала.
Готуючи учнів-семикласників до твору «Порівняльна характеристика Остапа і Андрія», даю завдання в групах: знайти цитати в повісті до характеристики синів Тараса Бульби.
До уроку-огляду за творчістю А. Ахматової даю завдання групам «літературознавців», «артистів», «мистецтвознавців».
Завдання для «літературознавців»
• До якої літературної течії належала творчість А. Ахматової?
• Кого з представників вітчизняної культури вона вважала своїм кумиром?
• Чим була поезія Ахматової для її сучасників?
• У чому полягає особливість її творчості?
• Яка доля поеми «Реквієм»?
Завдання для «мистецтвознавців»
• Що ви знаєте про сім'ю Ахматової?
• Яку освіту і виховання вона одержала?
• Що сприяло розквіту її таланту?
• 3 ким із представників вітчизняної культури вона підтримувала тісні стосунки?
Завдання для «артистів»
• Вивчити напам'ять вірші поетеси.
• Виписати рядки, які особливо схвилювали і спонукали до роздумів.
«Карусель» Цей варіант кооперативного навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників в активну роботу з різними партнерами зі спілкування для обговорення дискусійних питань.
Алгоритм роботи:На чистому аркуші учитель записує запитання. Кількість аркушів залежить від кількості запитань, які вчитель виділяє як найважливіші, що розглядалися на уроці.
Учні об’єднуються у групи. Їхня кількість відповідає кількості аркушів із запитаннями. Кожна з груп отримує по одному аркушеві. Обговоривши запитання на аркуші, під запитанням фіксується відповідь. Аркуш складається таким чином (у вигляді гармошки), щоб відповідь була схована, залишалося тільки запитання й місце для відповіді на нього. У такому вигляді групи обмінюються аркушами.
Робота повторюється, тільки з іншим запитання. Прикриту відповідь попередньої групи відкривати не дозволяється. Процес повторюється до того часу, поки аркуш не повертається до групи, яка першою давала на нього відповідь. Після цього, групи знайомляться з усіма відповідями і знайомлять з ними увесь клас, по черзі.
Вчитель підсумовує роботу, звертаючи увагу або на відмінності розуміння питань, або приближену до однієї відповідь, пропоновану різними групами.
Ось запитання до груп учнів 6 класу за темою «Подорож Скруджа»:
· Про що нагадує Скруджу Дух Марло і для чого він уведений до твору?
· Яким ми побачили минуле головного героя?
· Чи вплинула подорож з Духом Теперішнього Різдва на переконання Скруджа?
· Чому видиво Духа Майбутнього Різдва так налякало Скруджа?
У 7 класі застосовую стратегію «Карусель» творчого характеру при вивченні балади Фрідріха Шіллера «Рукавичка»:
· Охарактеризуйте середньовічну красуню і лицаря.
· Виконавши наказ дами серця, рицар зрозумів, що.. (Продовжіть речення.)
· Що найбільше вразило вас у цій баладі? Чому?
«Гронування», або «асоціативний кущ», є методом навчання, яка спонукає учнів думати вільно та відкрито на певну тему. Вона націлена передусім на стимулювання мислення про зв’язки між окремими поняттями. Гронування може бути використане як на стадії актуалізації, так і на стадії рефлексії. Його можна використовувати для стимулювання мислення тоді, коли тема ще недостатньо вивчена. Воно також може бути використане для підбиття підсумків вивченого, як спосіб побудови нових зв’язків чи спосіб графічного зображення нових уявлень.Етапи гронування є простими і дуже добре запам’ятовуються. Слід написати центральне слово або фразу посередині аркушу паперу, на слайді, тощо Потім треба записувати слова та фрази, які спадають на думку, з обраної теми. Коли всі ідеї записані, установлюються (там, де це можливо) зв’язки між поняттями. Можна записати стільки ідей, скільки дозволить час, або доки всі вони не будуть вичерпані.
5 клас. Г.К.Андерсен «Снігова Королева»



11 клас М.Булгаков «Майстер і Маргарита»


Робота в малих групах. Роботу в групах варто використовувати для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму. Використовую малі групи тільки в тих випадках, коли завдання вимагає спільної, але не індивідуальної роботи.
Правила роботи в малих групах, які допомагаютьорганізувати роботу.
Швидко розподіліть ролі в групі. Визначтесь, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем. Намагайтесь виконувати різні ролі.
n Головуючий (спікер):
1. зачитує завдання групи;
2. організовує порядок виконання;
3. пропонує учасникам групи висловитись по черзі;
4. заохочує групу до роботи;
5. підбиває підсумки роботи;
6. за згодою групи визначає доповідача.
n Секретар:
1. веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи;
2. як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві.
n Посередник:
1. стежить за часом;
2. заохочує групу до роботи.
n Доповідач:
1. чітко висловлює думку, до якої дійшла група;
2. доповідає про результати роботи групи.
Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.
Дотримуйтесь правил активного слухання, головне — не перебивайте один одного.
Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.
Наприклад, 6 клас. Завдання: з’ясуйте, яким був Скрудж до зустрічі з трьома духами.
Група №11.Опишіть зовнішність Скруджа. Як допомагає зовнішність розкрити характер героя? 2. Соціальний стан (ким був, де працював, статки героя)
3. Родина, сім’я (чи мав родину, друзів)
Група №21. Ставлення до людей, до клерка, до Марлі, жебраків, племінника.
2.Ставлення людей до нього
3.Ставлення до Різдва
4.Ставлення Скруджа до грошей. До чого призвело таке ставлення?
Група № 3 1. Що відбулось з серцем героя?
2.Визначте головні риси героя.
Група експертів (бажано сильніші учні)Рецензує, доповнює звіт трьох груп і узагальнює,
яким був Скрудж до зустрічі? Чи був щасливим?
Після цієї інтеграції учні колективно складають сенкан:
Подорож
Несподівана, фантастична
Водила, дивувала, засмучувала
Достеменно змінила життя Скруджа
Сон
Серце
Вразливе, трепетне
Страждає, шукає і не знаходить
Прагне розуміння, любові і турботи
Чи заслужило?
Важливими моментами групової роботи є опрацювання змісту і подання групами результатів колективної діяльності. Залежно від змісту та мети навчання можливі різні варіанти організації роботи груп.
З метою розвитку навичок ведення дискусії застосовую метод «Акваріум». Це варіант кооперативного навчання, що є формою діяльності учнів у малих групах, ефективний для розвитку навичок спілкування в малій групі, вдосконалення вміння дискутувати та аргументувати свою думку. Може бути запропонований тільки за умови, що учні вже мають добрі навички групової роботи.
1. Учитель об’єднує учнів у групи (2-4)
2. Одна група сідає в центр класу (читає завдання вголос, обговорює протягом 3-5 хв можливі варіанти проблемної ситуації.
«Зовнішнє коло» слухає, не втручаючись у хід обговорення.
3. Група сідає на місця.
4. Учні обговорюють варіант відповіді першої групи.
5. Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група та обговорює наступну ситуацію.
6. Усі групи по черзі мають побувати в «Акваріумі», і діяльність кожної з них мусить бути обговорена класом.
Наприклад, у «Акваріумі» учні 11 класу обговорюють і вирішують проблеми за такими питаннями:
Група 1
1.Уявіть, що у комаху перевтілюється Грета Замза. Чи могло таке перевтілення трапитись з нею?
2.Як би розвивався сюжет, якби катастрофа сталася з Гретою?
Група 2
1.Чому, перетворюючи Григора на комаху, Кафка зберігає йому розміри людського тіла?
2.Коли і як помер Грегор? Чому Замза-комаха вирішив, що йому краще щезнути?
Група 3
1.Що означає перевтілення Грегора у комаху?
2.Грегор приречений на смерть? Чи мав він шанс?
Група 4
1.Новела Кафки – казка, міф чи…?
2.Згадайте казкові і міфічні перевтілення. Чому доля Григора Замзи не схожа на долі казкових і міфічних героїв?
Метод «Коло думок».Метою методу є вирішення гострих суперечливих питань, створення сприску ідей та залучення всіх учнів до обговорення поставленого питання. Технологія застосовується, коли всі групи мають виконувати одне і те саме завдання, яке складається з декількох питань (позицій), які групи представляють по черзі.
11 клас. Аналіз роману «Майстер і Маргарита».
Вчитель:Хто є головним героєм роману «Майстер і Маргарита»? (Під час дискусії учні за допомогою учителя добирають аргументи, щоб довести, що того чи іншого героя можна вважати головним у творі, або заперечити цю думку.)
n Почнемо з Воланда.
За
Проти
Найдіяльніший герой
роману.
Карає виннних
Чи змінилося щось в Москві після його відбуття? (Ні.) Долю майстра і Маргарити вирішує Єшуа, а не він. Надто розкішна й екстравагантна його свита
n Тоді, можливо, головним героєм є Єшуа?
За
Проти
Ціною свого життя стверджує віру.
Пілат страчує Єшуа
Левій неправильно трактуєвчення Єшуа.
Сила його слова велика
(Пілат, Левій).
Його слова не змогли змінити світ, у цьому ми переконалися, спостерігаючи за москвичами через 2ітис. років після смерті великого Вчителя.
n Можливо, Понтій Пілат може претендувати на роль героя? Адже він головний герой роману майстра.
За
Проти
Розумний, знає декілька мов.
Здатний оцінити і зрозуміти людину, яку вирішив стратити.
Йому є про що поговорити з Єшуа
Боягузтво — найтяжчий гріх.
Всі події відбуваються незалежно від його волі
n Можливо, головним є не герой, а героїня — Маргарита?
За
Проти
Одна з діяльних фігур роману
Віддає себе в руки Воланда й Азазелло
n Можливо, майстер --головний герой роману?
За
Проти
Головна справа його життя — написаний роман
Але він зламався, відмовився від боротьби.
Його долю вирішує Маргарита, Воланд, Єшуа.
«Я стомився, я хочу спокою...»
За нагороду йому править не світло, а спокій
n То хто ж тоді головний герой, навколо якого відбувається дія? З ким пов'язані долі всіх героїв?
Експерт. Проаналізувавши всі відповіді, всі «за» і «проти», я дійшов незвичайного висновку: головним героєм книги є творіння майстра, його Роман. Це головна пружина в сюжеті булгаковської книги. Роман об'єднує майстра і Маргариту, змінює докорінно їхні життя. Роман зводить з розуму Івана Бездомного. Роману майстер зобов'язаний своїм визволенням із клініки й остаточним вирішенням своєї долі. Єшуа переживає за долю автора. Левій Матвій звертається до Воланда з проханням нагородити майстра і Маргариту. Майстер просить у Воланда для Пілата можливості поговорити з Єшуа. Персонажі художнього твору, ті, що створені створені уявою майстра, не менш реальні, ніж їхній автор, і безпосередньо втручаються в сюжет.
Отже, роман майстра перебуває в центрі сюжету роману Булгакова.
Щоб оживити оглядовий матеріал, або загальну тему («Бароко», «Класицизм», «Просвітництво»), можна використати групову роботу «Пошук інформації». Для груп слід розробити питання, відповіді, на які можна знайти в підручнику, додатковій літературі, енциклопедії.
Наприклад, до уроку «Класицизм» готують повідомлення групи «істориків», «літературознавців», «мистецтвознавців».
До уроку-знайомства з творчістю Патріка Зюскінда учні 11 класу готують повідомлення про особливості постмодерністської літератури та відомості про життя і творчість письменника.Повідомлення про особливості постмодерністської літератури окреслює специфіку літературно-мистецького напрямку, а саме:
· Світоглядно-естетичні засади. Сучасний світ – хаотичний, ірраціональний, розколотий. Людство не має ідеалів і мети. Естетичний ідеал – пошук втраченої гармонії.
· Життєвий матеріал. Випадкові кризові явища соціуму, світу.
· Форма вираження. Особистість у кризовому стані з порушеною психікою. Прийоми вираження: іронія, відстороненість, сарказм, еклектизм.
Знайомство учнів з життям і творчістю можна провести у формі рольової гри «Інтерв’ю з автором»:
· Що пам’ятає про своє дитинство, юність?
· Головне захоплення
· Літературні надбання
· Що вважає найуспішнішим виданням?
· Останні твори
· Подальші плани
«Кути» -- це метод колективного навчання, що вимагає від учасників здійснювати вибір, шукати обґрунтування свого вибору та практикуватися в уважному вислуховуванні інших точок зору. В якості розминки спосіб «Кути» здатен зосередити учасників на темі та змусити їх докладати більше зусиль у її вивченні. Такий підхід дає вчителю можливість зібрати інформацію про початкові знання, помилкові позиції та шляхи обдумування теми.
Стратегія «Кути» допоможе у 8 класі підвести підсумок у вивченні творчості Франческо Петрарки: Кохання для Петрарки—це джерело невгасимої краси чи страждання?
У 10 класі під час вивчення твору Оноре де Бальзака «Гобсек» даю завдання: висловть
Власну думку з приводу речення «Гроші – головний закон світу».
«Діалог». Суть його полягає в спільному пошуку групами згодженого рішення. Це знаходить своє відображення у кінцевому тексті, переліку ознак. Діалог виключає протистояння, критику позиції тієї чи іншої групи. Всю увагу зосереджено на сильних моментах у позиції інших.Зміст запитань повинен бути зрозумілим і конкретним. Уважне ставлення до деталей сприяє розвитку критичного підходу до матеріалу в учнів, допомагає їм порівнювати, знаходити причинно-наслідкові зв'язки. При підготовці до уроку я старанно обмірковую послідовність питань для того, щоб допомогти учням перейти від фактів до узагальнень, до більш високого рівня розумової діяльності.
5 клас. Брати Грімм «Пані Метелиця»:
— Чи легко було пасербиці стрибнутиуколодязь заверетеном?
— Чи легко було стрибнути у колодязь за веретеном мачушиній дочці? Порівняйте
— Хто звертався до пасербиці і мачушиної дочки на дні колодязя? З якими проханнями? Чому пасербиця виконала ці прохання, хоча прийшла туди за починком? Чому дочка не виконала їх?
— Чи заслужили свої нагороди дівчата?
5 клас. Шарль Перро:
— Що забезпечило успіх Попелюшці: гарне вбрання чи її вдача?
— Чи заслуговує Попелюшка на щастя?
6 клас. А.П.Чехов «Товстий і тонкий»:
— Що таке портрет?
— Чи є в оповіданні детальні описи зовнішності? Чому?
— Що можна сказати про героїв, зваживши на деталі?
— Як називаються у лексиці слова , що їх виніс Чехов у назву оповідання?
— Чому Чехов вибирає саме таку назву твору?
«Спільний проект». Має таку саму мету та об’єднання в групи, що й діалог. Але завдання, які отримують групи, різного змісту та висвітлюють одну проблему з різних боків.
Особливо така робота досить цікава для учнів середніх класів. У 5 класі заповнюємо таблицю характеристики героїв твору Кіплінга «Мауглі». Кожна група характеризує лише одного героя, заповнюючи таблицю на дошці. Результат – характеристика героїв твору з використанням цитат.
Герой
Опис зовнішності
Риси характеру
Відношення до Мауглі (цитати)
Вчинки (цитати)
Акела
Багіра
Балу
Каа
Хаті
Шер-хан
Табакі
У 6 класі діти створюють слайди до презентації пригод Діка Сенда: пригоди морські, на суші, продаж у рабство, боротьба з аборигенами. Оцінюється фон, ілюстрації, музичний супровід, використання тексту роману Жуля Верна.
Гра «Знайди помилку». Какографія («неправильне письмо»). Виступаю у ролі учня, який погано вивчив урок. Учні виступають у ролі вчителів. Кожна знайдена помилка оцінюється 1 балом. Завдання учнів — уважно слухати і виправляти помилки.
5 клас. Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»:
1. Том Сойєр навчався у математичній школі.
2. Тітка Поллі, побачивши пофарбований паркан, відпустила Тома з Геком Фінном на річку.
3. Бен Роджерс за «престижну» роботу (фарбування паркану) подарував Томові улюблений альбом з марками.
4. Том у церкву приніс мишу у коробочці, яка зірвала недільну месу реготами прочан.
5. Сід з’їдав увесь мед з банки, за що Том одержував стусани тітки Поллі.
6. Під час екскурсії у печеру Том заблукав з Геком.
7. Усі батьки околиці тішилися дружбі їх дітей з веселим і кмітливим Геком Фінном.
8. Щоб не йти до школи, Том вигадав собі хворобу – склероз.
9. З Беккі Тетчер Том познайомився у сквері, подарувавши дівчинці червоне яблуко.
10. Гек Фінн виводив бородавки пекучою кропивою.
7 клас. В.Скотт «Айвенго»
1. На попередніх уроках ми почали знайомство з повістю великого французького письменника В.Скотта «Айвенго». (Роман, англійський письменник.)
2. Час, зображений у творі — XVстоліття. (XII ст.)
3. Твір «Айвенго» належить до пригодницьких романів, засновником яких вважають В.Скотта.(Це історичний роман)
4. Історичний роман — це твір, в якому розповідається багато цікавих історій, що трапилися з героями. (Історичний роман — це роман, який побудований на історичних подіях, відтворює у художній формі певну епоху.)
5. Епоху, зображену в романі, називають добою Відродження. (Доба Середньовіччя).
6. У ті далекі часи в Англії норманські та саксонські феодали підтримували дружні стосунки.(Навпаки, воювали.)
7. Королем Англії на той час був Вільгельм Левове Серце — саксонець за походженням
(Король Ричард Левове Серце — нормандець).
8. Головним героєм роману є лицар Ательстан (Айвенго).
Підбиття підсумків. (Запис кількості балів в індивідуальному листку опитування.)
Технології колективно-групового навчання
«Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, за чергою відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Правила проведення такі:
· говорити має тільки той, у кого «символічний» мікрофон;
· подані відповіді не коментуються і не оцінюються;
· коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, викрикувати з місця.
5 клас: «Поясніть зміст листа фінки до лапландки: «Сила в її серці…»
«Чи можна навчитись бути Прометеєм? Чи важко бути Прометеєм?»
6 клас: «Які проблеми порушує А.П. Чехов у своїх новелах? Чи є вони актуальними
сьогодні?»
«Чому твір Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» називають філософською казкою?»
7 клас: «Чим відрізняються билинні герої від казкових?»
«У чому популярність Шерлока Холмса?»
10 клас: «Які вади і хиби характеру зламали життя Жульєну Сорелю?»
«Чому лише Анну і Петю А.П.Чехов вважає «новими людьми» у п’єсі «Вишевий сад»?.
«Вирішення проблеми».
Ця інтеракція допоможе учням з’ясувати «Чому відбулось переродження Скруджа?»
1. Обговорити проблему можна скориставшись технологією «мозкового штурму», щоб зібрати якомога більше ідей і варіантів відповідей.
2. Учні об’єднуються у групи, щоб з’ясувати позитивні та негативні наслідки кожної ідеї і вибрати найкращий варіант (можна шляхом голосування).
На останньому уроці, коли діти зазирнули в душу героя, «доторкнулись» до його серця, зрозуміли, яким Скрудж був до переродження і яким став після подорожей з Духами, прошу дітей передати свої враження і відчуття невербально в формі малюнка, схеми, символа і асоціативного куща. Учні люблять виконувати такі завдання і виявляють свій творчий потенціал яскраво. Вони малюють серце з льоду, сухе дерево з листочками у вигляді золотих монет, обличчя Скруджа, а замість очей - $, зморщений кактус з колючками, які символізують ворожість і ненависть до людей. А на інших малюнках – небо і безліч зірок, щира посмішка і сльоза на обличчі Скруджа.
«Незакінчені речення». Така технологія майже поєднується з «Мікрофоном» і дає можливість грунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх х іншими. Робота за такою методикою дає присутнім змогу долати стереотипи, вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.
Наприклад , у 9 класі, після опанування теми «Романтизм», даю завдання закінчити речення:
1. Романтизм як літературний напрямок зявляється в літературі Європи … … … …
2. Зародився романтизм в … … … …
3. В основі романтизму зображення … … … …
4. Характерні особливості цього напрямку: … … …
5. Герої романтичних творів наділені …. …
6. Представниками романтизму в літературі є … … … ..
«Вікторина» та «Бліц-диктант» -- найпоширеніші методи експрес-опитування.
Вікторина «Оповідання про Шерлока Холмса»
1.Ім’я якого бога часто згадує Шерлок Холмс? (Юпітер)
2.Коли і ким була створена вперше кримінальна поліція і хто був призначений її начальником? (Наполеоном, колишній каторжник Відон)
3.Хто був попередником Конан-Дойля в детективному жанрі?
4.Як Шерлок Холмс відносився до жінок і чому він був неодруженим?
5.Порівняйте Шерлока Холмса і доктора Ватсона. Вони такі різні. А що їх об’єднує?
6.В чому полягав метод Шерлока Холмса і які його особливості?
7.Великий сищик любив повторювати: «Я зароблю собі на хліб...» Чим?
8.На якому музичному інструменті грав Холмс?
9.Яка справа в кримінальній практиці Холмса була першою? («Обряд родини
Масгревів»)
10.Скільки злочинів зміг розплутати Холмс?
11.Що таке вензель? Яким вензелем прикрасив свою стіну Шерлок Холмс?
12.На якій вулиці жив наш герой? Як вона звучить в перекладі українською мовою?
13.У творах досить часто вживається назва ще одної вулиці. Якої?
14.Які з перелічених предметів могли належати Холмсу: лупа, газети, колби, пінцет, карта, портсигар?
15.Чи був Конан-Дойл в Україні?
Бліц-диктант «Життя і творчість Оноре де Бальзака»
1.Роки життя Оноре де Бальзака.
2.Дитинство і юність письменника.
3.Розлад з батьком.
4.Перші літературні спроби.
5.Листування з іноземкою.
6.Задум «Людської комедії».
7.Бальзак в Україні.
8.Бальзак і французьке вище суспільство.
9.Літературні досягнення Бальзака.
10.Літературне оточення письменника.
11.Тема грошей в творчості Бальзака.
12.Місце повісті «Гобсек» в «Людській комедії».
13. Головний герой повісті – Гобсек.
14. Жіночі образи повісті.
15.Гротеск в повісті «Гобсек».
16.Світове значення творчості Бальзака.
«Мозковий штурм» – це ефективний метод коллективного обговорення, пошук рішень шляхом вільного висловлювання думок учасників. З практики відомо, шляхом «мозкового штурму» всього за декілька хвилин можна отримати десятки ідей. На уроці називаю тему дискусії і запрошую учнів взяти участь в її обговоренні шляхом «штурму»
Я намагаюся уникати «закритих» питань, на які можна однозначно відповісти «так» чи «ні», ставлю запитання закриті, які починаються з «як», «чому», заохочую учнів висловлювати свої ідеї, почуття.
Використовуючи метод «мозкового штурму», у 5 класі складаю з учнями таблиці, схеми. Наприклад, давши характеристику головним дійовим особам казки С.Я.Маршака «Дванадцять місяців», пропоную заповнити таблицю зіставлення образів пасербиці, рідної дочки і королеви, сформулювати висновок зіставлення.
На узагальнюючому уроці за темою «Літературна казка» ставлю перед учнями завдання: доведіть справедливість думки індійського прислів’я: «Людину, у якої багато друзів неможливо зламати».
Перед учнями 6 класу ставлю запитання: Рідко боги Давньої Греції змінювали закони існування для богів та людей. Чому Зевс зробив свого сина Геракла безсмертним?
На уроці обговорення стійкості характеру і розуму Робінзона Крузо, ставлю запитання: Чи справедливе судження німецького письменника Ремарка: «Доки людина не скориться, вона сильніша за власну долю»?
10 клас. Вивчення нових тенденцій розвитку літератури межі ХІХ – ХХ ст..
1. Дайте визначення поняття «модернізм».
2. Які напрямки у модернізмі виникають в кінці ХІХ ст.?
3. У творчості яких письменників знайшов відображення символізм?
4. Поясніть філософські погляди символістів.
5. У творах символістів головним героєм є …
6. Назвіть характерні риси поезії символізму.
В 11 класі, розглянувши твір «Перевтілення» Франца Кафки, запитую: які факти біографії письменника знайшли відображення в новелі?
Вважаю за важливе на уроках залучати до роботи всіх учнів. У цьому мені допомагають такі методи, як «Коло» і «Мікрофон». Робота в малих групах корисна для формування навичок участі в дискусії. Більшості учнів легше висловитися в невеличкій групі, до того ж цей метод дає можливість заощадити час, бо відповідає потреба вислуховувати кожну дитину у великій групі.
Складною, але досить цікавою є технологія колективно-групового (фронтального) навчання: «Ажурна пилка» , «Мозаїка», «Джигсоу». Стратегія спрямована на формування вмінь спільно досягати результату.
Застосовую алгоритм роботи.
1. Учитель добирає матеріал, з яким учні будуть працювати на уроці і ділить його на частини.
2. Кількість учнів у групі відповідає кількості частин, на які поділено матеріал (3-3, 5-5). Ці групи називаються первинними, або домашніми (від 3 до 5 учнів). Вони обговорюють, опрацьовують матеріал на рівні, достатньому для обміну цією інформацією з іншими.
3. Домашні групи розходяться у експертні групи (або за однаковими кольоровими картками, або за однаковими номерами)
Домашні групи
Експертні групи
4. Кожен експерт розповідає свій матеріал і вислуховує іншого експерта з інших домашніх груп. Вони аналізують матеріал, дають оцінку (на це відводиться значна частина часу).
5. Після цієї роботи учні з експертних груп повертаються у свої домашні групи і стараються донести якісно і в повному обсязі учням своєї групи цей етап – узагальнення матеріалу.
З метою опрацювання значного обсягу інформації за короткий проміжок часу використовую метод «Ажурна пилка». Цікаво проходять уроки додаткового читанняв 6 класі за темою «Міфи Давньої Греції», на якому учні захищаютьвласні проекти «Мій улюбленийміф Давньої Греції», й за допомогою інтеракції «Ажурна пилка» опрацьовують крилаті вислови античності: «колесо фортуни», «ахіллесова п’ята», «троянський кінь», «яблуко розбрату», «прокрустове ложе», «танталові муки», «скринька Пандори», «сізіфова праця», «авгієві стайні».
Завершую урок складанням сенканів, написаних в центрі малюнків, які зображували п’яту, яблуко, скриньку, коня.
1. Яблуко.
2. Золоте, звабне.
3. Котиться, дражнить, сварить.
4. Одвічно сіє зло.
5. Гріховність.
Моїм учням дуже подобається складати сенкани.
«Сенкан» — це п’ятирядковий вірш, що будується за певними правилами:
• перший рядок — слово-іменник;
• другий рядок — два прикметники;
• третій рядок — три дієслова;
• четвертий рядок — речення з чотирьох слів, що пояснюють суть першого слова;
• п’ятий рядок — слово-синонім до першого слова.
Здатність підсумовувати інформацію, схоплювати складні ідеї, відчуття та уявлення й формулювати їх декількома словами є дуже важливою навичкою. Це вимагає ретельного обмірковування на основі глибокого розуміння речей. Сенкан — це «вірш», який синтезує інформацію й факти у стисле висловлювання, яке описує чи віддзеркалює тему. Сенкан використовують здебільшого настадії рефлексії з метою перевірки глибини усвідомлення учнями певних понять. «Вірші» є чудовим інструментом для синтезу складної інформації, для оцінки міри розуміння учнем матеріалу та творчого формулювання думок. «Вірші» є швидким і водночас потужним інструментом для обміркування, синтезування та підсумовування понять та інформації.
Есмеральда
Вродлива, граційна
Танцює, чарує, розвеселяє
На Гревському майдані щодня
Нещасна
Козаки
Відважні, дужі
Захищають, відстоюють, воюють
Йдуть на смерть за Україну
Герої
Степ
Барвистий, безмежний
Розкинувся, замріявся, задзвенів
Береже таємниці давньої історії
Еге-ге-й!..
Метод«Створи галерею»дозволить учням глибше опрацювати образи художнього твору, узагальнювати прочитане, зіставляти ситуації і вчинки. Кожному учневі пропоную обрати улюбленого героя твору, за героями учні утворюють групи, які «досліджують» розвиток характеру героя, його вчинки. Стосунки з іншими героями,відношення автора до героя. Результатколективної роботи – галерея образів твору. Мої учні створювали галерею образів за народними казками, міфічними героями, героями народного епосу, трагедіями В.Шекспіра, роману «Червоне і чорне» Ф.Стендаля, роману «Собор Паризької Богоматері» Віктора Гюго, роману «Чума» Альбера Камю. Творчим учням пропоную додаткове завдання: знайти у творах мистецтва інтерпретацію цих героїв.
Приклад використання методу «Мозаїка» у 5 класі на уроці опрацювання Прологу до казки О.Пушкіна «Руслан і Людмила». Завдання: продовж рядки і назви героїв «дрімучого лісу» О.Пушкіна. Хто з них є втіленням добра, хто – зла?
1.Край лукомор’я дуб зелений
І золотий … … … … …
Щодня, щоночі … … …
На ланцюгу кружляє тім.
2.На невідомих там доріжках
Сліди … … … …
3. І … … … … … …
Із хвиль виходять смарагдових,
Та ще й … … … їх морський.
4. В темниці там … … …
А … … … … їй вірно служить.
5. Там … … … над злотом чахне.
Вивчаючи твір В.Скотта «Айвенго», пропоную дітям методом «Мозаїки» скласти картину середньовічної Англії, використовуючи цитати з роману:
1. «Феодали, отримавши надмірні привілеї...» — з розділу І.
2. «Дуже нетривким було у той час становище маломаєтних дворян...» — з розділу І.
3. «Завоювання Англії норманським герцогом Вільгельмом...» — з розділу І.
4. «Майже усі без винятку саксонські принципи і саксонська знать були або винищені, або позбавлені своїх маєтностей...» — з розділу І.
5. «Усі монархи норманського походження віддавали явну перевагу...» — з розділу І.
6. «Розмовляли виключно по-нормано-французьки...» — з розділу І.
«Цитатна мозаїка» допоможе зрозуміти долю Айвенго, його зв'язок з історієюАнглії.
Завдання: на основі запропонованих цитат скласти невеличку розповідь про героя:
—вік, зовнішність;
—минуле героя.
1)«Он покинул отчий дом и присоединился к легкомысленным дворянам, составляющим двор вашого брата»(Седрик);
2)«Взаимная привязанность леди Ровены и его сына... и была главной причиной изгнания Уилфреда из родительского дома»(автор);
3)«Его звали рыцарь Айвенго; несмотря на его молодость, ни один из его соратников не превзошел Айвенго в искусстве владеть оружием» (Бріан де Буагільбер);
4)«Мы слышали, что он задержался в Палестине из-за болезни и что после ухода оттуда английского войска он подвергся преследованиям со стороны французской партии, к этой же партии относятся и храмовники»(леді Ровена);
5)«Кажетсяон избавился от преследований своих врагов в Палестине и собирался вернуться в Англию» (пілігрим);
6)«Он похудел и стал смуглее с тех nop, как прибыл в Палестину с острова Кипра в свите Ричарда Львиное Сердце»(пілігрим);
7)«Перед взорами присутствующих предстало красивое, потемневшее от загара лицо молодого человека лет двадцати пяти, обрамленное короткими свзтлыми волосами»(автор).
Підсумок.Айвенго має 25 років, дворянин, вигнаний з дому (за те, що кохав леді Ровену, і за те, що став прибічником Річарда Левове Серце), брав участь у хрестовому поході з Ричардом у Палестину.
Метод «Джигсоу» у 9 класі. Клас ділиться на групи по 5 учнів. Кожен одержує певний номер –1, 2, 3, 4, 5. Учні з однаковими номерами збираються в групу і обговорюють своє запитання. Потім повертаються у «домашні» групи і виступають у ролі вчителя, по черзі висвітлюючи своє запитання. Тема – суперечливий образ Григорія Пєчоріна.
1. Пєчорін і Максим Максимович.
2. Пєчорін -- Бела -- горяни.
3. Пєчорін – Грушницький — «водяне» товариство.
4. Пєчорін і Мері.
5. Пєчорін і контрабандисти.
Дуже цікаво працювати за методом «Читання з передбаченням». Його найчастіше використовуємо на уроках читання. Учитель або учні читають частину тексту, потім зупиняються, обговорюють прочитане й передбачають, що може статись далі. Свої передбачення учні фіксують на папері, у спеціальній таблиці. Після цього читається наступна частина тексту та перевіряються передбачення (справдились чи не справдились очікування). Даний вид роботи подобається учням, адже читати текст із передбаченням набагато цікавіше. Діти відчувають себе співавторами, творцями, вони не стоять осторонь процесу навчання. А змістпрочитаного тексту глибшесприймається й довше зберігається в пам’яті. Запитання до прогнозування:
— Що, на вашу думку, може трапитися?
— Як далі розвиватимуться події?
— Про що ви думаєте саме зараз?
— Що відчуваєте?
— Чи співпали ваші передбачення із сюжетом оповідання?
«Аналіз ситуації»Цей метод є надзвичайно важливим при правильному та ефективному його застосуванні. У процесі його використання учні здійснюють самостійний пошук і добір інформації; критично її аналізують, оцінюють достовірність; аналізують специфіку конкретної доби, ситуації за якої був створений певний текст, а також погляди його автора.
Учні можуть аналізувати:нормативно-правові акти (закони, постанови ...),статті із періодики (газет, журналів......),статистичні дані,історичні джерела,художню літературу, тощо.....
Аналіз ситуації будую за схемою:
А факти: Що відбулося? Хто є учасниками справи? Що ми про них знаємо? Які факти є важливими? Які є другорядними?
Б проблеми: В чому полягає конфлікт? Яке питання ми повинні вирішити для розв'язання ситуації?
В аргументи: Якими є ваші аргументи на захист кожної зі сторін ситуації?
Грішення: Яким буде рішення справи? Якими є причини вашого рішення? Якими можуть бути його наслідки?
Такий метод впроваджую вже з 5 класу. Наприклад, вивчаючи твір «Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена, аналізуємо ситуації:
— вбивство на кладовищі (хлопці дають клятву мовчати, але коли може постраждати невинна людина — Меф Поттер, Том приймає рішення виступити свідком у суді,його мучать докори совісті, сумління не спить);
— Том із Беюсі заблудились в печері (хлопчик проявив стійкість, обачність обережність, витримку; він усвідомлював, що в ційситуації багато залежить від нього бо Бесс слабша, вона дівчинка...);
— Гек рятує вдову Дуглас( Гек дізнається про плани індіанця Джо ірозуміє, що мусить зробити все, щоб її врятувати: попереджає про це старого валлійця …);
— --поведінкана острові під час грози (хлопчаки злякалися, коли почався буревій, бо вонище надто малі, їм потрібен захист дорослих);
— --вчинок Тома ушколі (бере провину Беккіна себе,коли вона розірвала сторінку в книжці вчителя,і з честю витримує покарання,як справжній лицар);
— —Для чого автор вводить у твір серйозні проблеми? (напевно, щоб показати маленьким читачам, що у існують і проблеми, івипробування, а не лише ігри ізабавки, підготувати до дорослого життя.)
Метод «взаємних запитань»на уроці у 7 класі за темою «Ф.Шіллер.Балада «Рукавичка». Учні ставлять питання за змістом балади іншим групам:
•Чи був учинок Делоржа героїчним? Що довів рицар своєю поведінкою?
•Ваше ставлення до вчинку Делоржа? Чи міг він не діставати рукавичку? Дайте оцінкуповедінці Делоржа в кінці балади.
•Уявіть, що подібний випадок стався не в XVI, а в XII ст. Чи так само зреагував би лицар на жорстокий спосіб випробувати його сміливість?
•Як ви розумієте поняття «лицарський кодекс честі»? Чи порушив його Делорж?
«Мнемотур». Нагадує телевізійні «Що? Де? Коли?», «Брейн-ринг». Групи по черзі формулюють запитання з означеної проблеми. Інші - протягом хвилини обговорюють і представляють варіанти відповіді.
Завдання до «мнемотуру» у 6 класі за новелами А.П.Чехова:
1. Улюблений жанр Чехова – коротке оповідання …
2. Твори А.Чехова
3. Злісне висміювання вад і хиб характерів, вчинків людей у творах літератури називається …
4. Хамелеоном Чехов називає героя …
5. Поліцейський наглядач змінює думку залежно від того …
6. У руках городовий ніс сито конфіскованих ягід …
7. Потерпілим виявився …
8. Прикмета цуцика--…
9. Скільки разів змінює думку Очумєлов?
10. Хто допоміг визначити господаря собаки?
11. Чим підкреслює автор грубість, невихованість Очумєлова?
12. У яких новелах Чехов висміює підлабузників?
13. Хто з героїв «Товстого і тонкого» є чинопоклонником?
14. Як товстого прозвали гімназисти?
15. Найвища нагорода тонкого-- …
16. Зломисник в однойменному творі зовнішньо нагадував …
17. За що Дениса Григорєва притягли до суду?
18. За твердженням Дениса у місцевій річці не воляться
19. Що висміює Чехов у новелі «Зломисник»?
20. Які твори Чехова, окрім програмових, ви прочитали?
Завдання до «мнемотуру» у 8 класі «Життя і творчість Данте»:
1. Роки життя Данте ...
2. Батьківщина поета -- ...
3. Давній дворянський рід Данте симпатизував ...
4. Відношення Данте до релігії та папи ...
5. Трагедія життя Данте -- ...
6. Перша книга Данте -- ...
7. Що складає основу цієї книги?
8. Нове світобачення Данте для часів феодалізму відкривається у творі ...
9. Як виникла назва цього твору?
10. Жанр твору.
11. На які сфери поділяє поет Всесвіт?
12. Чому усі сфери автор поділяє на дев’ять частин?
13. Сформулюйте ідею поеми.
14. Приведіть приклади символів у творі і поясніть їх.
15. Яку картину намагається створити поет, зображуючи
Пекло і передаючи розмову з грішниками?
16. Що є рушійною силою Всесвіту на думку Данте?
17. Яке місце відводить Іван Франко творчості Данте у
культурі Середньовіччя?
18. Як ви розумієте слова Івана Франка про поему Данте: «Се віковічна повість кожного з нас, кожного, хто думав, любив, помилявся, падав духом і знов підносився»?