Тема: Допоможи собі сам.
(Дії населення при надзвичайних ситуаціях).
Мета: Поглибити знання учнів з питань
цивільного захисту; повторити правила поведінки у складних ситуаціях та
закріпити навички надання допомоги постраждалим; стимулювати розвиток
витривалості, мужності, рішучості, кмітливості; виховувати почуття
співпричетності до долі та проблем інших, відповідальність за близьких,
оточуючих, власну Батьківщину.
Презентація під аудіозапис
пісні «Повінь».
1.
Організаційний момент.
2.
Слово вчителя.
-
Життя, як бачимо, не завжди протікає спокійно.
Кожного дня ми з вами слухаємо новини. Скільки серед них прикрих, про нещасні випадки,
які зненацька спіткали мирних громадян. Як важливо у таких ситуаціях, щоб людина не
розгубилася, взяла себе в руки і пригадала, як поводитися за таких обставин, як
врятуватися самій і як допомогти іншим.
3. Актуалізація опорних знань.
1). Бесіда.
- Що таке небезпека?
- Що таке надзвичайні
ситуації?
- Що відносимо до надзвичайних ситуацій? (НС – це подія, порушення нормальних умов
життя і діяльності людей на об’єкті або території, спричинених аварією,
катастрофою, стихійним лихом або іншою небезпечною ситуацією, яка призвела
(може призвести) до загибелі людей та (або) значних матеріальних збитків.)
2). Інформаційне повідомлення підготовлених учнів.
Ось декілька прикладів найбільших
катастроф останніх 30 років:
· 3.12.1984
– вибух на заводі з виробництва пестицидів у Бхопалі
(Індія); у повітрябільше 40 тонн отруйних речовин.Миттєво загинуло 8 тис чоловік.
Протягом наступних 10 років від ускладнень загинулоще 8 тис чоловік.
· 1985
– у Колумбії виверження вулкану Руїс виник гігантський сель, який, пройшовши 40км, захопив місто Армеро, у результаті чого загинуло 22 тис чоловік і 4,5 тис будівель.
· 26.04.86
– вибух на Чорнобильській АЕС. У момент аварії загинув 31 чоловік. Загальна кількість жертв та потерпілих складає 500 тис чоловік.
· 7.12.1988
– Вірменія, Спітак, землетрус 7 балів – 25 тис загинуло, близько 100 тис
поранено.
· 03.1991
– війна у Персидській затоці. Пожежу, що охопила більше 100 кувейтських нафтових свердловин та нафтопереробних заводів, вдалося загасити лише через 10 місяців.
· 01.2001
– отруєння Тиси і Дунаю ціанідами. Концентрація ціаніду перевищила граничну припустиму норму в 300 разів.
5. Оголошення теми і мети заходу.
- Отож, сьогоднішнє заняття, яке має назву «Допоможи собі
сам», ми з вами присвятимо тому, щоб вивчити та повторити, як виходити зі скрутних життєвих ситуацій.
6. Робота в группах
(проектна діяльність).
А) Колективне складання правильних алгоритмів дій з послідовним записом алгоритму на форматному аркуші з використанням
роздаткового матеріалу(додаток 3).
Група 1 – складіть алгоритм
дій під час та після виникнення землетрусу.
Група 2 - складіть алгоритм
дій під час та після повені.
Група 3 - складіть алгоритм
дій під час та після НС метеорологічного походження.
Група 4 - складіть алгоритм дій під час пожежі у приміщенні
Група 5 - складіть алгоритм дій під час пожежі в лісі, степу.
Група 6 – складіть алгоритм дій під час хімічної небезпеки.
Б) Представлення творчими
групами своїх проектів (додаток 4).
Б)Розрізати на смужки та покласти у конверти.
При завчасному попередженні про загрозу
землетрусу, перш
ніж залишити квартиру (дім), необхідно вимкнути нагрівальні пристрої і газ, якщо топилася піч – загасити.
ніж залишити квартиру (дім), необхідно вимкнути нагрівальні пристрої і газ, якщо топилася піч – загасити.
Можливі обвалення
дерев та провали внаслідок вигорання торфу;
слід зайняти підвищені місця або дерева,
використати різного роду плаваючі засоби, що є під рукою або збудувати їх з
колод, дощок, автомобільних камер, бочок
На вулиці слід якомога швидше відійти від
будівель і споруд у напрямку площ, широких вулиць, скверів, спортивних майданчиків,
незабудовани х ділянок, суворо дотримуючись встановленого громадського порядку.
При прогріванні автомобіля важливо не
допускати затікання в кабіну (кузов, салон) вихлопних газів; з цією метою
важливо слідкувати, щоб вихлопна труба не завалювалася снігом.
перш ніж увійти
в палаюче приміщення, накрийтеся з головою мокрими покривалом,
пальтом, плащем, шматком щільної тканини,
зайняти місце (встати) у
дверному чи віконному прорізі.
Великі
вікна і вітрини необхідно оббити дошками.
З легких споруд людей перевести у
міцніші будівлі або укрити в захисних спорудах ЦО.
вийти у безпечні та підвищені місця.
Створити запаси
води на 2-3 доби, підготувати похідні
плитки, примуси, не забути запастися продуктами харчування і медикаментами,
особливо перев'язочними матеріалами;
радіоприймачі і телевізори тримати постійно ввімкненими.
сховатися у канаві, ямі, яру
надягніть на
потерпілого протигаз або ватно-марлеву пов’язку, попередньо змочивши її водою
або 2-процентним розчином питної соди в випадку отруєння хлором, а у разі
отруєння аміаком - водою або 5-процентним розчином лимонної кислоти.
не укривайтеся під
деревами, які стоять окремо; не підходьте
до ліній електропередач
необхідно зупинитися, повністю закрити жалюзі
машини, укрити двигун зі сторони радіатора
щільно закрийте
вікна та двері
піднятися на верхні поверхи; якщо будинок одноповерховий – зайняти приміщення
на горищах
якщо на вас зайнявся одяг,
лягайте на землю і, перекочуючись, збийте полум'я; бігти не можна — це ще більше роздуваєполум'я
при гасінні пожежі використовуйте вогнегасники,
пожежні крани, воду, пісок, землю, покривала й інші засоби;
необхідно
перейти кромку пожежі проти вітру,
накрити при цьому голову і обличчя верхнім одягом.
при підозрі на
ураження СДОР необхідно уникати будь-яких фізичних навантажень, вживати велику
кількість рідини (чай, молоко, сік, вода);
Розрізати малюнки для колажу та покласти у конверти з попереднім
(Б)роздатковим матеріалом


























Тому сьогодні ми проводимо
вікторину - змагання « Будь обережним з вогнем »
Я буду ведучою-інструктором.
Якщо щось не
зрозуміли, звертайтеся за допомогою.
ПАМ’ЯТКА роботи
групи :
1 Повага до кожного.
2 Дружба у
співпраці.
3 Комунікативність,
ввічливість.
4 Правило активного
слухання - не перебивайте один
одного.
5 Уважно слухайте
мене.
І тур ВПРАВА « МІКРОФОН »
Зараз я
задаю вам питання, на які ви
даєте відповідь. Відповідаємо по
черзі, за правильну повну відповідь - 5 балів. Починаймо.
1. За яким номером телефону
потрібно звертатися у випадку виникнення пожежі? (101).
2. Чому не можна гасити пожежу на електроприладах водою? (буде замикання
або пораження струмом)
3. Що слід зробити, якщо в квартирі чути запах газу? (104)
4. Що може статися через витік газу? ( Вибух )
5. Чи можна вибивати
вікна при пожежі? (Ні, бо у приміщення почне поступати
свіже повітря, яке прискорює горіння).
6. Чому у дитячих закладах
двері приміщень відчиняються назовні? (Тому, що у такому
випадку при евакуації не створюється велике скупчення людей)
7. Чому не можна кидати у вогонь аерозольні упаковки?
(Аерозольні упаковки — вибухонебезпечні).
8. На що необхідно лити воду
під час гасіння : на вогонь чи на палаючий предмет? (На палаючий предмет)
9. Що треба
робити, якщо під час перегляду телевізора з нього пішов дим? (Вимкнути телевізор.
Викликати пожежну службу, позвати на допомогу дорослих або самому накинути на
телевізор щільну тканину, ковдру).
10. На
що можна встановлювати електропраску? (На металеву підставку)
11. Головна вогнегасна речовина
(Вода)
12. Де
в задимлених приміщеннях потрібно
шукати дітей? (У шафі, під ліжком, під
столом).
13. Що потрібно зробити перед тим,
як вийти з дому? (Все вимкнути з
мережі).
ІІ тур «ХОЧУ ВСЕ ЗНАТИ»
У цьому турі команди розташовують малюнки за групами.
За правильну відповідь – 3 бал.
Команди повинні розібрати малюнки за змістом. Та пояснити вибір.
ІІІ тур
«ТЕСТУВАННЯ »
Командам пропонуються питання
про порядок дій людини, яка опинилася у небезпечній ситуації і три варіанта
відповіді. Максимальна оцінка за відповідь — 5 балів.
Вчитель роздає командам по 1 картці
із запитаннями. Команди відмічають правильні відповіді і повертають картки журі.
Команда
1. Якщо виникне пожежа, як ви
будете діяти?
а) зателефоную по 101;
б) покличу на допомогу сусіда;
в) втечу, нікому нічого не сказавши.
2. Якщо кімната почала
наповнюватися їдким димом, що ви будете робити?
а) відчиню вікно, залишу відкритими двері;
б) буду просуватися до виходу;
в) закрию рот і ніс вологою
ганчіркою і буду просуватися до виходу.
3. Загорілася електромережа ,
ваші дії?
а) буду гасити її водою;
б) знеструмлю мережу, потім почну гасити;
в) буду кликати на допомогу.
Команда
1. Що робити, якщо на вас загорівся
одяг?
а) буду бігати, зриваючи одяг;
б) впаду, буду кататися, збиваючи полум’я;
в) завернуся у ковдру.
2. Що треба робити, якщо при приготуванні їжі загорілася
олія на сковороді?
а) вимкну вогонь, накрию сковороду кришкою;
б) буду гасити водою;
в) спробую винести сковороду до сміттєвого відра і вилити туди олію.
3. Ви розпалюєте газову колонку
або духовку газової плити. Сірник згас, а
ви не встигли запалити газ, що ви будете робити?
а) дістану новий сірник і ще раз спробую підпалити;
б) перекрию газ;
в) перекрию газ та перевірю тягу.
Заключне слово вчителя.
На
дошку спроектовано фото Землі.
- Отож, як
бачимо, іноді складні життєві обставини вимагають від людини мужності та
рішучості, вмілості та вправності, вміння не розгубитися у складній ситуації. Я
гадаю, що тепер і наші діти, і батьки зможуть подолати будь-які проблеми.
-
Наш урок закінчується. Тепер давайте знову поглянемо на фотографію нашої планети. Планету Земля людина тримає у своїх руках – добрих,
надійних, турботливих. Адже Земля – це наша домівка.