понеділок, 22 січня 2018 р.

Зарубіжна література 10 кл Розвиваємо компетентності

О.Уайльд " Портрет Доріана Грея"


РОМАН РАННЬОМОДЕРНІСТСЬКОЇ ДОБИ
Соціальна компетентність
*      На уроці вчитель презентував схему:
«Я творив при світлі двох великих Істин – релігії й монархії»
«Померли всі боги»
             Ф. Ніцше
       та запропонував дати їй назву. Свій вибір обґрунтуйте.

*      О. Уайльд удався до створення фантастичного портрету порочної людини у творі «Портрет Доріана Грея». А якщо б створити подібний алегоричний портрет сучасного суспільства? Опишіть такий «портрет», аргументуючи деталі зображення реально існуючими вадами та позитивними рисами сучасного українського соціуму. Запропонуйте шлях зворотних, позитивних, змін. Представте свою творчу роботу у вигляді слайд-презентації, колективного проекту із коментарем.

Особистісна компетентність
*      Уявіть, що у вашому місті вирішили створити музей модернізму. Які експонати повинні бути у ньому? Свою думку обґрунтуйте.
*      Розглядаючи роман О.Уайльда «Портрет Доріана Грея», виникла суперечка: «Чи може краса врятувати світ?» Оберіть свою позицію  у диспуті, аргументуйте її.
*      У творі О. Уайльда  «Портрет Доріана Грея» образ на полотні поступово перетворювався на почвару відповідно до того, як сам Доріан перетворювався на моральну потвору. Які прояви, яку поведінку, спосіб життя ви вважаєте потворними? Складіть своєрідний реєстр цих «потворностей»  та спробуйте привести у відповідність конкретні життєві прояви людини з конкретними змінами рис обличчя, пози, одягу, інших деталей на портреті. Опишіть такі метаморфози уявного або свого власного портрету.

Самоосвітня компетентність
*      Уявіть, що ви взяли в однокласника конспект, а в ньому нерозбірливо написані деякі частини таблиці. Відновіть записи. Складіть за ними відповідь-повідомлення про модернізм у літературі.
Модернізм в літературі
1) Філософська основа
Концепція Ф. Ніцше, А.Бергсона
2) Провідні теми літературних творів
Ізольованість особистості,...
3) Художні особливості творів
Руйнування традиційного сюжету...
*      На уроці виник диспут з теми: «Чи можна вважати романтизм основою для формування раннього модернізму?» Визначте докази, які підтвердять цю думку.
*      Уявіть себе письменником-реалістом. Знайдіть аргументи для заперечення О. Уайльду та його тезам:
        «Реалізм як спосіб створювати мистецтво цілком неспроможний».
        «Істинною школою мистецтва є не Життя, а саме Мистецтво».
 Відповідь презентуйте у формі діалогу-дискусії.
*      На уроці з вивчення роману О. Уайльда вчитель запитала: «Що таке гедонізм, як це поняття пов’язане з твором «Портрет Доріана Грея»? Допоможіть учню – висловіться тезисно.
*      Уявіть, що вам потрібно скласти психологічну характеристику О. Уайльду, на основі його портрета. Спробуйте виконати це завдання, використовуючи опис зовнішності Доріана Грея й порівнюючи автора та його героя.
*      Читаючи роман О.Уайльда «Портрет Доріана Грея», учень звернув увагу  на схожість сюжету  між ним  та твором              М.В. Гоголя «Портрет». Доведіть це, створивши реферат компаративного характеру.
*      Автори програми із зарубіжної літератури вирішили внести до курсу 10 класу роман І. С. Тургенєва «Батьки і діти», справедливо вирішивши, що творчість російського класика вилучена з програми незаслужено. Цей роман вивчається в одній темі з твором Оскара Уайльда «Портрет Доріана Грея». Які філософські, естетичні, соціальні погляди Євгена Базарова та Доріана Грея могли б об’єднати героїв, а які  викликали дискусію? Уявіть Базарова в колі людей, подібних до Грея. Створіть та розіграйте діалог російського нігіліста з англійськими естетистами-гедоністами.

Пізнавальна компетентність
*      Ви  – учитель зарубіжної літератури. Складіть на допомогу учню, який не вивчив тему «Модернізм як літературна течія. Початок його формування», стислий конспект. Запропонуйте його товаришеві.
*      Досліджуючи історію символу як художнього засобу, учень прийшов до висновку, що він є своєрідним соціальним здобутком лише культури модернізму. Аргументовано заперечте учню.
*      Ви мистецтвознавець, який вирішив відтворити історію розвитку модернізму нетрадиційним шляхом. Створіть асоціативний ряд на тему: «Ранній модернізм», викреслюючи непотрібні слова: кінець ХХ ст.; 60-70 р. р. XIX ст.; реалізм; символізм; імпресіонізм; неоромантизм; натуралізм; член суспільства; незалежна і духовно багата особистість; акцент на соціальній проблематиці; художній твір – засіб «суспільного прозріння», художній твір – вияв творчої свободи митця; Стендаль; А. Рембо; Оноре де Бальзак;                Ш. Бодлер; С. Малларме.
*      На уроці з вивчення роману О.Уайльда «Портрет Доріана Грея» вчитель запропонував учням самим  обрати тему для письмового твору. Один з учнів написав твір за темою: «Доріан Грей  та  Сібіла Вейн. Дві сторони краси». Поясніть, які значення слова «краса» повинен був розкрити учень у своїй роботі.
*      Розглядаючи роман О. Уайльда «Портрет Доріана Грея», учень дійшов висновку, що його можливо зіставити  з твором Достоєвського «Злочин і кара». Знайдіть підґрунтя для такого  співставлення.
*      Розглядаючи твір О.Уайльда «Портрет Доріана Грея», учень визначив, що  образ лорда Генрі  має багато спільного з образом Мефістофеля з трагедії Гете «Фауст». Відтворіть його аргументи.
*      Розглядаючи роман О.Уайльда «Портрет Доріана Грея»,  вчитель  дав завдання  познайомитися зі вступом  до твору. Поясніть своєму товаришу, який не хоче виконувати завдання, необхідність такої роботи.
*      Познайомившись  з творами Бальзака «Шагренева шкіра»,           О. Уайльда «Портрет Доріана Грея»,  учень замислився над питанням: «Яка ціна наших бажань?» Допоможіть учню відповісти на питання,  створивши есе.
Здоров’язберігаюча компетентність

*      Ви – консультант зі здорового способу життя. Переконайте Доріана Грея (О. Уайльд «Портрет Доріана Грея»), що й у реальному житті можна довго залишатися молодим і красивим всупереч природі, дотримуючись правил здорового способу життя.